Eventy flotowe
Ceny paliw
Województwo PB 98 PB 95 ON LPG
dolnośląskie 5,35 5,04 4,97 2,10
kujawsko-pomorskie 5,35 5,03 4,99 2,12
lubelskie 5,38 5,05 5,01 2,10
lubuskie 5,39 5,07 4,98 2,13
łódzkie 5,35 5,00 4,96 2,15
małopolskie 5,33 5,02 4,98 2,15
mazowieckie 5,31 5,00 4,98 2,14
opolskie 5,33 4,97 4,95 2,07
podkarpackie 5,33 5,04 4,96 2,11
podlaskie 5,33 5,03 4,97 2,09
pomorskie 5,38 5,02 4,98 2,12
śląskie 5,25 4,94 4,93 2,10
świętokrzyskie 5,36 4,98 4,96 2,09
warmińsko-mazurskie 5,34 5,06 5,05 2,14
wielkopolskie 5,30 4,98 4,94 2,09
zachodniopomorskie 5,41 5,07 4,98 2,16

Kawa nie wystarczy. Przemęczenie za kierownicą zwiększa prawdopodobieństwo wypadkuData: 27.06.2018 | Dział: Bezpieczeństwo

Kawa nie wystarczy. Przemęczenie za kierownicą zwiększa prawdopodobieństwo wypadku

Szybkie wypicie kawy albo napoju energetycznego na parkingu, a potem dalsza jazda samochodem. Wielu kierowców ma nadzieję, że - pomimo dużego zmęczenia - znów są w formie. Jest to jednak błędne myślenie, stwierdza Oliver Monschau- psycholog z zakresu ruchu drogowego w DEKRA.

„Musi minąć ok. pół godziny, zanim kofeina zadziała w krwiobiegu” – wyjaśnia ekspert. Ten czas kierowcy powinni wykorzystać na ruch na wolnym powietrzu, ponieważ poprawi to funkcjonowanie krwioobiegu i zwiększy nasycenie organizmu tlenem, który sprawia, że czujemy się rozbudzeni.

Jednakże przerwa na kawę i ruch są tylko „drobnym rozwiązaniem przejściowym”, które nie może zastąpić wystarczającej dawki snu, stwierdza psycholog z zakresu ruchu drogowego.Także krótka drzemka w samochodzie tylko na krótką metę zmniejsza niebezpieczeństwo przemęczenia i przyśnięcia podczas jazdy.

„Nawet w przypadku niewielkiego braku snu najlepiej jest, szczególnie przed wyruszeniem w długą podróż, położyć się i wyjechaćna trasę dopiero wtedy, gdy czujemy się znów wypoczęci i w formie”, stwierdza Oliver Monschau. Gdy przemęczeni siadamy za kierownicą, mamy gorszą koncentrację i reagujemy wyraźnie wolniej, niż w sytuacji, gdy jesteśmy wyspani. Do tego dochodzi niebezpieczeństwo nagłego przyśnięcia, szczególnie w przypadku monotonnej podróży w porze nocnej na autostradzie, gdy w samochodzie jest przyjemnie ciepło i gra spokojna muzyka.

Oznakami przemęczenia mogą być, oprócz ciągłego ziewania i dreszczy, otępiałe spojrzenie do przodu i ściskanie kierownicy. „Jednak niektórzy ludzie reagują na zmęczenienadpobudliwością i niespokojem”, stwierdza psycholog. Samodzielne zauważenie, że nie jest się w stanie - z uwagi na przemęczenie -  prowadzić pojazdu jest trudne i wymaga dużej dozy samoobserwacji i dyscypliny. Uwagi współpasażerów podróżujących autem powinno się traktować poważnie, stwierdza Oliver Monschau. „Gdy pasażer mówi, że kierowca jest zmęczony, wtedy najczęściej ma rację”.

DEKRA Info

 

Newsletter




Logowanie na forum


© 2014 Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych