Województwo | PB 98 | PB 95 | ON | LPG |
dolnośląskie | 5,33 | 5,06 | 5,25 | 2,53 |
kujawsko-pomorskie | 5,40 | 5,07 | 5,30 | 2,52 |
lubelskie | 5,44 | 5,04 | 5,27 | 2,54 |
lubuskie | 5,45 | 5,10 | 5,26 | 2,50 |
łódzkie | 5,39 | 5,02 | 5,24 | 2,53 |
małopolskie | 5,30 | 5,03 | 5,28 | 2,53 |
mazowieckie | 5,42 | 5,07 | 5,30 | 2,53 |
opolskie | 5,45 | 5,03 | 5,28 | 2,50 |
podkarpackie | 5,37 | 5,03 | 5,28 | 2,50 |
podlaskie | 5,39 | 5,05 | 5,29 | 2,47 |
pomorskie | 5,33 | 5,02 | 5,27 | 2,50 |
śląskie | 5,20 | 4,93 | 5,20 | 2,47 |
świętokrzyskie | 5,32 | 4,96 | 5,20 | 2,37 |
warmińsko-mazurskie | 5,38 | 5,11 | 5,29 | 2,46 |
wielkopolskie | 5,29 | 4,98 | 5,24 | 2,50 |
zachodniopomorskie | 5,47 | 5,10 | 5,27 | 2,55 |
Rozmowy telefoniczne za kierownicą: tylko dwie sekundy rozkojarzenia to dwukrotnie dłuższa droga hamowania przy prędkości 50 km/h
Trwające dwie sekundy rozkojarzenie podczas prowadzenia pojazdu przy prędkości 50 km/h oznacza ponad dwukrotne wydłużenie drogi hamowania w porównaniu do stanu pełnej koncentracji, ostrzegają rzeczoznawcy z zakresu badania wypadków drogowych w DEKRA. „Przy dwóch sekundach rozkojarzenia pojazd zatrzymuje się dopiero po przejechaniu 54 metrów.Gdyby kierowca był skoncentrowany byłoby to tylko 26 metrów”, wyjaśnia Stephan Schlosser, analityk ds. wypadków drogowych w DEKRA. „W krytycznych sytuacjach w ruchu drogowym liczy się każdy metr. Na przykład, gdy na drogę wbiegnie dziecko, odcinek 28 metrów może zdecydować o życiu i śmierci”.
„Tylko na chwilę spojrzę na ekransmartfona i wszystko mam pod kontrolą” – tak myśli wielu kierowców. „To błędne rozumowanie, ponieważ kierujący samochodem w trakcie spoglądania na smartfon porusza się całkowicie na ślepo”, podkreśla ekspert ds. wypadków drogowych. „Odebranie i potwierdzenie wiadomości trwa średnio siedem sekund. W tym czasie pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h przemierza około 100 metrów, które pokonuje w sposób niekontrolowany”. Nawet jeśli kierowca w międzyczasie spogląda na jezdnię, nie jest wtedy skoncentrowany na jeździe i nie może właściwie zareagować w przypadku wystąpienia niebezpiecznych sytuacji. Ekspert DEKRA odradza prowadzenie podczas jazdy dłuższych rozmów telefonicznych.
W Polsce kodeks drogowy zabrania kierującemu pojazdem korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Pozostaje system głośnomówiący (zamontowany na stałe w samochodzie albo zestaw Bluetooth).
Jeśli jednak chcemy czuć się w pełni bezpiecznie prowadząc pojazd, powinniśmy w ogóle ręce trzymać z dala od telefonu. W globalnym raporcie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego na rok 2015, sporządzonego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), można znaleźć dane dotyczące wypadków z około 50 krajów. Wynika z nich, że kierowcy samochodów rozmawiający przez telefon podczas jazdy czterokrotnie częściej są uczestnikami wypadków w porównaniu do kierujących, którzy nie korzystają z telefonu.
Użycie systemu głośnomówiącego nie daje w tej sytuacji przewagi w porównaniu do rozmowy przez komórkę trzymaną w dłoni.Można przypuszczać, że w obydwu przypadkach dochodzi do poznawczego rozkojarzenia umysłu, najbardziej niebezpiecznej formy rozkojarzenia.
DEKRA Info