Eventy flotowe
Ceny paliw
Województwo PB 98 PB 95 ON LPG
dolnośląskie 5,35 5,04 4,97 2,10
kujawsko-pomorskie 5,35 5,03 4,99 2,12
lubelskie 5,38 5,05 5,01 2,10
lubuskie 5,39 5,07 4,98 2,13
łódzkie 5,35 5,00 4,96 2,15
małopolskie 5,33 5,02 4,98 2,15
mazowieckie 5,31 5,00 4,98 2,14
opolskie 5,33 4,97 4,95 2,07
podkarpackie 5,33 5,04 4,96 2,11
podlaskie 5,33 5,03 4,97 2,09
pomorskie 5,38 5,02 4,98 2,12
śląskie 5,25 4,94 4,93 2,10
świętokrzyskie 5,36 4,98 4,96 2,09
warmińsko-mazurskie 5,34 5,06 5,05 2,14
wielkopolskie 5,30 4,98 4,94 2,09
zachodniopomorskie 5,41 5,07 4,98 2,16

Rozmowy telefoniczne za kierownicą: tylko dwie sekundy rozkojarzenia to dwukrotnie dłuższa droga hamowania przy prędkości 50 km/hData: 28.03.2018 | Dział: Bezpieczeństwo

Rozmowy telefoniczne za kierownicą: tylko dwie sekundy rozkojarzenia to dwukrotnie dłuższa droga hamowania przy prędkości 50 km/h

Trwające dwie sekundy rozkojarzenie podczas prowadzenia pojazdu przy prędkości 50 km/h oznacza ponad dwukrotne wydłużenie drogi hamowania w porównaniu do stanu pełnej koncentracji, ostrzegają rzeczoznawcy z zakresu badania wypadków drogowych w DEKRA. „Przy dwóch sekundach rozkojarzenia pojazd zatrzymuje się dopiero po przejechaniu 54 metrów.Gdyby kierowca był skoncentrowany byłoby to tylko 26 metrów”, wyjaśnia Stephan Schlosser, analityk ds. wypadków drogowych w DEKRA. „W krytycznych sytuacjach w ruchu drogowym liczy się każdy metr. Na przykład, gdy na drogę wbiegnie dziecko, odcinek 28 metrów może zdecydować o życiu i śmierci”.

„Tylko na chwilę spojrzę na ekransmartfona i wszystko mam pod kontrolą” – tak myśli wielu kierowców. „To błędne rozumowanie, ponieważ kierujący samochodem w trakcie spoglądania na smartfon porusza się całkowicie na ślepo”, podkreśla ekspert ds. wypadków drogowych. „Odebranie i potwierdzenie wiadomości trwa średnio siedem sekund. W tym czasie pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h przemierza około 100 metrów, które pokonuje w sposób niekontrolowany”. Nawet jeśli kierowca w międzyczasie spogląda na jezdnię, nie jest wtedy skoncentrowany na jeździe i nie może właściwie zareagować w przypadku wystąpienia niebezpiecznych sytuacji. Ekspert DEKRA odradza prowadzenie podczas jazdy dłuższych rozmów telefonicznych.

W Polsce kodeks drogowy zabrania kierującemu pojazdem korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Pozostaje system głośnomówiący (zamontowany na stałe w samochodzie albo zestaw Bluetooth).

Jeśli jednak chcemy czuć się w pełni bezpiecznie prowadząc pojazd, powinniśmy w ogóle ręce trzymać z dala od telefonu. W globalnym raporcie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego na rok 2015, sporządzonego przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), można znaleźć dane dotyczące wypadków z około 50 krajów. Wynika z nich, że kierowcy samochodów rozmawiający przez telefon podczas jazdy czterokrotnie częściej są uczestnikami wypadków w porównaniu do kierujących, którzy nie korzystają z telefonu.

Użycie systemu głośnomówiącego nie daje w tej sytuacji przewagi w porównaniu do rozmowy przez komórkę trzymaną w dłoni.Można przypuszczać, że w obydwu przypadkach dochodzi do poznawczego rozkojarzenia umysłu, najbardziej niebezpiecznej formy rozkojarzenia.

DEKRA Info

Newsletter




Logowanie na forum


© 2014 Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych